Nording walking zalety wynikające ze spacerów

Podczas spaceru po wiejskiej drodze dwie dekady temu czasami można było zauważyć wędrowca, który wychodził z czymś, co wyglądało na parę kijków narciarskich przywiązanych do nadgarstków.

Osobnik przyciągałby ciekawskie spojrzenia i dziwne jowialne pytanie: „Gdzie są twoje narty?!”.

Dwadzieścia lat później wiejskie ścieżki i wiejskie szlaki roją się od grup nordic walking, którzy mogą mieć prawo pytać tych samych spacerowiczów, czy zgubili kijki.

Szybki rozwój nordic walking na całym świecie jest fenomenem, który można obserwować, zwłaszcza wśród osób powyżej 50 roku życia.

Czym więc jest nordic walking i dlaczego jest tak popularny? Jeśli jednak bardziej interesują Cię najlepsze kijki do nordic walking wejdź na nasz artykuł i dowiedz się więcej.

Czym jest Nordic Walking?

Nordic walking lub „suomalainen sauvakävely”, jak nazywa się go w Finlandii, kraju, w którym narodził się ten sport, ma swoje korzenie w letnim treningu narciarzy biegowych sięgającym lat 30. XX wieku.

Jednak pomysł ćwiczeń i chodzenia z kijkami narciarskimi został przedstawiony fińskiej opinii publicznej przez Leenę Jääskeläinen, nauczycielkę wychowania fizycznego w mieszanej szkole średniej w Helsinkach, która wprowadziła go do swojego szkolnego programu wychowania fizycznego w połowie lat sześćdziesiątych.

Nordic walking kontynuował niejednolity rozwój w Finlandii w latach 70. i 80., ale bez wyraźnego wyczucia kierunku i uznania bycia „sportem”. Wszystko zmieniło się jednak w 1988 roku, kiedy niespodziewane topnienie śniegu 5 stycznia zmusiło organizatorów głośnej imprezy do szybkiej zmiany planów. Wydarzenie to uświetniło 100. urodziny Lauriego „Tahko” Pihkali, czołowej fińskiej osobowości sportowej. Punktem kulminacyjnym uroczystości było odsłonięcie pomnika Tahko na Stadionie Olimpijskim w Helsinkach.

Pierwotny plan zakładał, że grupa narciarzy zjeżdża na nartach z pobliskiej loży na Stadion Olimpijski jako początek obchodów. Jednak gdy śnieg stopniał, postanowiono po prostu wyposażyć wszystkich w kijki narciarskie i grupa przeszła cały dystans z kijami. Ten pierwszy publiczny marsz grupy nordic walking na świecie został sfotografowany przez fotografów i fińską telewizję, a wydarzenie to stało się katalizatorem niezbędnym do dalszego rozwoju tej dyscypliny.

Kolejny znaczący krok naprzód dla nordic walking nastąpił we wrześniu 1997 r. w wyniku małej reklamy w Helsinki Times reklamującej cotygodniowe spacery z przewodnikiem. Uczestników zachęcano do przyniesienia własnych kijków lub wypożyczenia kilku.

Do tego czasu Excel, wiodąca firma promująca ten sport, zaprojektowała i wyprodukowała specyficzny kij do nowego sportu i to właśnie Excel nadał temu sportowi bardziej międzynarodową nazwę „Nordic walking”. Pięćdziesiąt osób pojawiło się na pierwszym spacerze z przewodnikiem i w ciągu kilku tygodni liczba ta wzrosła do trzystu. Media były pod ręką, aby donieść o tej niezwykłej eksplozji uczestnictwa, a sport rozwijał się w szybkim tempie w całej Finlandii, szczególnie na obszarach wiejskich.

Nordic walking został oficjalnie wprowadzony jako nowy sport w 1997 r., a do 1998 r. wprowadzono pierwsze kursy szkoleniowe dla instruktorów. W tym samym roku naukowcy odkryli, że 150 000 Finów uczestniczyło w nordic walking co najmniej trzy razy w tygodniu, a pół miliona próbowało go przynajmniej raz. Pionierzy sportu przypisują szybki wzrost udziału nowo zaprojektowanym kijkom, zainteresowaniu mediów … i kobietom w średnim wieku.

Tuomo Jantunen, wiodący administrator sportu w Finlandii i jeden z pierwszych promotorów Nordic Walking, mówi: „Podczas pierwszych tygodni naszych publicznych wydarzeń 80% uczestników stanowiły kobiety w średnim wieku i po prostu zdecydowały, że Nordic Walking jest najlepszym idealna dla nich forma ćwiczeń… Poza tym wiele kobiet zdecydowało się zostać instruktorkami.”

Równowaga płci jest dziś bliższa, kobiety stanowią około 60% uczestników, a przedział wiekowy się poszerzył, a coraz więcej młodych ludzi jest zainteresowanych, ponieważ korzyści stają się coraz szerzej rozumiane.

W 2000 roku powstało INWA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Nordic Walking), które zaczęło rozwijać programy edukacyjne i sieci instruktorów Nordic Walking. Wkrótce po jej utworzeniu inne kraje zaczęły tworzyć stowarzyszenia, z których część przystąpiła do INWA, a część zaczęła działać samodzielnie. Pierwsi instruktorzy INWA rozpoczęli nauczanie w Wielkiej Brytanii w 2004 roku, a od 2008 roku przedstawicielem INWA był brytyjski Nordic Walking.

Nordic walking jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się zajęć rekreacyjnych fitness na całym świecie, z uczestnikami w około czterdziestu krajach. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nordic Walking (INWA) oszacowało, że w 2006 roku na całym świecie było około 7 milionów ludzi uprawiających nordic walking przynajmniej raz w tygodniu. Dane sugerują, że liczba ta wzrosła do ponad 10 milionów.

Nordic walking technika

Zobacz ten krótki film instruktażowy którey pokaże Ci dokładnie jak wygląda technika chodzenia nordic walking.

Nordic Walking dla początkujących

Nordic walking można uprawiać w każdym terenie, od miejskiego chodnika po najbardziej otwarte i nierówne tereny wiejskie, ale zaleca się, aby przed wyruszeniem na wyprawę z kijkami nauczyć się techniki od wykwalifikowanego instruktora, który może zmaksymalizować korzyści, jakie zyskasz z tej aktywności .

Większość instruktorów oferuje sesję degustacyjną, dzięki czemu możesz najpierw upewnić się, że jest to coś odpowiedniego dla Ciebie. Zwykle prowadzą również lokalne grupy, do których możesz dołączyć do regularnych spacerów, gdy nauczysz się techniki.

Sesje treningowe pomogą Ci uzyskać napęd do przodu z kijków poprzez zaangażowanie prawidłowych mięśni górnej części ciała, zrozumienie prawidłowego chodu i koordynacji. Poruszasz się w sposób podobny do zwykłego chodzenia i machasz rękami z barku z wyprostowanymi łokciami, jak w marszu.

Zaleca się przybycie na początek sesji około 10 minut przed czasem rozpoczęcia, aby umożliwić indywidualne dopasowanie pasków rękawic.

Prawidłowo używane kijki odciążają kolana i dolne stawy ciała, dzięki czemu czujesz się lżej na stopach. Częścią treningu jest również opanowanie chwytu ręcznego i wykorzystanie pasów do kijków w celu rozwoju techniki. Będziesz także musiał nauczyć się dostosowywać pozycję ciała i kąty kijków do chodzenia w górę i w dół wzniesienia.

Poprzez sesje dodasz więcej prędkości dzięki ulepszonej technice, zrozumiesz, jak twoje ciało reaguje na ćwiczenia i nauczysz się, jak pozostać w swojej strefie komfortu. Poprawa postawy i zrozumienie, jak używać techniki, zapewni, że w pełni wykorzystasz nordic walking.

Korzyści z nordic walking dla fitnessu

Jednym z głównych powodów, dla których nordic walking stał się tak popularny, jest to, że zapewnia tak dobre ćwiczenie. Obejmuje więcej grup mięśniowych, szczególnie w górnej części ciała, oraz zwiększone zużycie energii (spalone kalorie) w porównaniu z regularnym chodzeniem.

Generuje również zwiększone zużycie tlenu i zwiększone tętno w porównaniu do regularnego chodzenia. Nordic walking zwiększa siłę mięśni bardziej niż zwykły marsz, a także zapewnia lepszy stosunek intensywności do uderzenia niż tradycyjny marsz.

Dzięki nordic walking możesz spalić od 20% do 46% więcej kalorii niż podczas zwykłego marszu, co jest dobrą wiadomością, jeśli próbujesz schudnąć lub utrzymać wagę na niskim poziomie. Zwiększone zapotrzebowanie na kalorie wynika z tego, że używasz zarówno górnej, jak i dolnej części ciała. Korzystanie z kijków sprawia, że ​​pracujesz ciężej, nawet nie będąc tego świadomym.

Nordic walking działa na triceps, skrzydła bingo oraz pomaga wzmocnić i zdefiniować ramiona. Właściwe użycie kijków pozwoli również wyciąć talię i wzmocnić cały rdzeń. Wbijanie kijków w ziemię naprawdę działa na cały środek ciała i całe plecy, zapewniając doskonały trening górnej części ciała z bardzo naturalnego ruchu.

Nordic walking jest również ćwiczeniem obciążającym i wykorzystuje 90% mięśni szkieletowych organizmu, dzięki czemu jest doskonały dla zdrowia kości. Ponieważ jest to aktywność na świeżym powietrzu, Twoje ciało jest również w stanie wchłonąć najważniejszą witaminę D.

Prawidłowa technika nordic walking wymaga umieszczenia kijków za sobą, dzięki czemu Twoja postawa będzie wyprostowana, a klatka piersiowa otwarta. Ta technika, która obejmuje obracanie górnej części ciała, pomaga również uwolnić napięcie w szyi i ramionach oraz zmniejsza wpływ na stawy.

Korzyści wynikające z nordic walking dla zdrowia

Zdrowie fizyczne

Oprócz doskonałej ogólnej sprawności, jaką zapewnia nordic walking, ma również potężną listę korzyści dla osób dotkniętych określonymi schorzeniami, w tym rakiem, chorobami serca, wysokim ciśnieniem krwi, nadwagą, cukrzycą typu 2 i astmą.

Dla pacjentów z rakiem może być korzystny na wszystkich etapach, zapobiegając spadkowi sprawności fizycznej bez zwiększania zmęczenia, pomagając odzyskać sprawność fizyczną po leczeniu i zmniejszając ryzyko nawrotu i rozwoju innych długotrwałych schorzeń. Pomaga również pacjentom zachować niezależność i dobre samopoczucie.

Aktywność fizyczna związana z nordic walking poprawia również kontrolę poziomu cukru we krwi u pacjentów z cukrzycą typu 2, nawet przy braku utraty wagi, a także może poprawić ogólną sprawność.

Nordic walking odgrywa również ważną rolę w rehabilitacji kardiologicznej i może pomóc osobom z chorobami naczyń obwodowych przejść dalej przed wystąpieniem bólu nóg. Jest również korzystny w programach rehabilitacyjnych dla pacjentów po udarze i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc.

Istnieją również dowody na to, że nordic walking może pomóc w zapobieganiu utracie gęstości kości związanej ze starzeniem się. Może przeciwdziałać efektowi kacheksji reumatoidalnej u pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów, z których dwie trzecie mają znaczną utratę mięśni i zwiększoną otyłość.

Nordic walking jest zalecaną aktywnością fizyczną dla osób, które wracają do zdrowia po raku piersi, problemach z płucami lub układem krążenia, protezami stawów i niektórymi przewlekłymi dolegliwościami bólowymi.

Zdrowie psychiczne

Nordic walking zapewnia nie tylko oczywiste korzyści dla zdrowia fizycznego, ale także dla zdrowia psychicznego. Aktywność fizyczna, taka jak nordic walking, może być tak samo skuteczna jak leki przeciwdepresyjne lub psychoterapia w leczeniu łagodnej lub umiarkowanej depresji, szczególnie w dłuższej perspektywie.

Organizacja charytatywna Mind zaleca uznanie „ekoterapii” lub aktywności fizycznej na świeżym powietrzu za klinicznie uzasadnione leczenie zaburzeń psychicznych.

Podsumowanie

Jeśli wiesz już wszystko to możesz zacząć się interesować sprzętem. Dlatego wejdź na naszą stronę i zobacz jakie są najlepsze kijki do nordic walking. Napewno będziesz ich teraz potrzebować 🙂

Zobacz również
Opublikowane przez Marcin
avatar

Marcin jest redaktorem serwisu alerzeczy.pl mieszkającym w Polsce. Lubi gotować i słuchać muzyki. Najbardziej lubi pisać w kategoriach Dom i Ogród, Zdrowie oraz Supermarket. Uwielbia rozmawiać o tworzeniu treści, SEO i swoim kocie.

Nie przegap najnowszych wpisów

Nie martw się, nie będziemy wysyłać spamu
© 2022 All Rights Reserved